Cliëntenadviesraad bezoekt DAT, over openbaar vervoer in de regio Rijnland

Door Wies van den Niewendijk, 4 november 2018

Het onderwerp: Openbaar vervoer in de regio had de belangstelling van plaatselijke politici, leden van de CAR, professionals en gebruikers van het openbaar- en het doelgroepenvervoer in de regio Rijnland. Het panel bestond deze keer uit CAR-lid Marjanne Orbons, ter vervanging van Marijke van Huijzen, Wilke de Ruiter, reizigersbelangenorganisatie Rover, Berend Potje, in maart de lijsttrekker van Groen Links bij de Provinciale Statenverkiezing, en Arno van Kempen, portefeuillehouder ov van de regio en wethouder van Teilingen.

Juist in de afgelopen week was er weer een record gevestigd, de langste ochtendfile van dit jaar…..

De heer Wilkes hield een vurig pleidooi voor openbaar vervoer. Zijn betoog ondersteunde hij met indrukwekkend veel cijfermatige argumenten. Volgens de heer Wilkes zal er steeds vaker sprake zijn van een verkeersinfarct in onze regio en maatregelen als flexibele werktijden zijn onvoldoende. Juist met het oog op de toekomst is het stimuleren van openbaar vervoer de enige mogelijkheid. De infrastructuur van ons leefgebied, denk o.a. aan de zachte veenbodem, maakt het niet makkelijk maar daartoe moeten adequate maatregelen en grote investeringen worden getroffen. De wethouder en het Statenlid waren het met hem eens.

Het opheffen van niet-rendabele buslijnen werd een hot item. Als die zogenaamde “ dunne “ lijnen worden opgeheven gaan er juist meer mensen in de auto stappen en wordt er ook weer minder gebruik gemaakt van de rendabele lijnen.

Van de mogelijkheid om vragen te stellen werd gretig gebruik gemaakt. Vooral over het doelgroepenvervoer, vervoer van schooljeugd en van mensen met een beperking, werd veel gesproken. Iedereen kent wel horrorverhalen van een 87 – jarige die langer dan twee uur wachtte op de regiotaxi…. Gebruikers en belangenbehartigers maakten duidelijk dat er veel klachten zijn maar men niet durft te klagen omdat men bang is dat de chauffeurs dan vervelend zullen reageren bij een volgende reis. Klachten worden ook op slinkse wijze NIET geregistreerd, er zijn meer methoden om de zaken gunstiger voor te stellen. Dat gebeurt natuurlijk omdat de klachtenregistratie berust bij de vervoerders zelf. In de CAR is al vaak over dit onderwerp gesproken. Men benoemde daar dat er eigenlijk sprake is van een slager die zijn eigen vlees keurt.

De portefeuillehouder, wethouder van Kempen, zegde toe dat er een onafhankelijk telefonisch onderzoek gedaan over dit speciale vervoer. Gezien de doelgroep is dit beter dan een digitaal onderzoek.

Een chauffeur gaf aan dat de oorzaak van de ellende de planning, of juist het gebrek aan goede planning is. En dat het best vaak goed gaat. Maar juist voor kwetsbare mensen zou de lat hoger gelegd moeten worden.

Het was een waardevolle bijeenkomst, goede opbrengst ook!

Op StudioAlphen.nl kunt u de uitzending terugluisteren.